Reacties
Door simone
Geplaatst op 5 september 2011 om 09:26
Wat vooral opvallend is dat er veel leerlingen de eindstreep niet halen. De oorzaak ligt hierin dat de school & werkplek verantwoordelijkheden afschuiven, de leerling is het subject in het proces en heeft weinig te zeggen. De school is ondermaats: er wordt weinig les gegeven, veel veeel teveel nadruk op zogenaamde competenties gelegd en kennis is ondergeschikt. Als we het over beroepshouding hebben dan valt het vooral op dat het de instelling erom gaat dat er niet uit de school geklapt wordt over misstanden in de zorg.
Door Rilana
Geplaatst op 25 maart 2010 om 13:55
Ik volg sinds september 2008 de BBL-opleiding voor vezorgende, en ik kan het absoluut niet beamen. Ik heb zowel anatomie als fysiologie en ziekteleer gehad. Ik binnen het jaar 2008 de basiszorg afgesloten en in maart 2009 begonnen met op het werk medicijnen uitdelen. Ik werk in een verzorgingshuis. De verpleegtechnische handelingen, zoals katheteriseren, intramusculair spuiten, subcutaan spuiten en zwachtelen heb ik allemaal geleerd in de praktijk. Het enige wat jammer is, is dat wij in huis maar 1 bewoner hebben met een katheter en zij dus telkens de "zak" was met de leerlingen. Ik vind dat de theorie gelijk staat aan de praktijk. Ik ga in juli 2010 mijn diploma ophalen en dan heb ik het maar mooi gedaan in 2 jaar tijd, van niks naar verzorgende. En ik ben ook nog een super begeleidt, door zowel mijn praktijkopleider, als mijn werkbegleider. Petje af voor ze.....
Door jennifer
Geplaatst op 24 maart 2010 om 21:41
Ik heb BBL opleiding Verz IG gedaan.
Daarin zowel praktijkervaring in verpleeghuis als thuiszorg gedaan, en ik moet zeggen dat ik in de thuiszorg redelijk veel praktijkervaring opgedaan heb.Nu ik gediplomeerd ben, blijf ik nog steeds leren, de thuiszorg is wat mij betreft een goede praktijkleerplek geweest, en nog steeds!
Het is niet haalbaar om ervaring op te doen in álle verpleegtechn vaardigheden tijdens opleiding, maar dat niet alle leerlingen klaar zijn voor de praktijk na opleiding, dat is wel zeker zo te lezen/horen.Nou moet mij wel van het hart dat ik in de intramurale zorg situaties heb gezien en gehoord die niet door de beugel konden, en dat waren gediplomeerden, soms met jarenlange \"ervaring\". Dit betrof zowel op verpleegtechnisch gebied, als ook beroepshouding!!! Je kunt ook niet iedereen die leerling is of net afgestudeerd op één hoop gooiien! Er zijn heel goede net afgestudeerden, die goede beroepshouding ontwikkeld hebben, en héél goed weten om te gaan met o.a dementerenden, waar gediplomeerden nog een voorbeeld aan kunnen nemen!! Ik denk dat BBL opleiding inderdaad wel beter is dan Bol.
Maar wat mij betreft mag de ouderwetse opleiding wel weer terugkomen.
Door Joy
Geplaatst op 24 maart 2010 om 21:14
Ik heb 3 opleidingen in de zorg gevolgd. Allereerst de inservice A opleiding. Met puntenboekje. Daar leerde je daadwerkelijk ziektebeelden, anatomie en pathalogie. Vervolgens op de MDGO-vp, hetzelfde laken een pak. Daarna nog eens de HBO-V met het POP. Nauwelijks anatomie gezien! Gelukkig had ik al wel de kennis, maar jaargenoten zonder deze kennis strandden allemaal. Leerlingen van tegenwoordig moet je behoorlijk bijsturen als ze eenmaal dat diploma op zak hebben en kan je niet direct de varantwoording geven.
Door Caroline
Geplaatst op 24 maart 2010 om 16:46
Als ik alle racties zo lees krijg ik steeds meer heimwee naar de oude opleiding van ziekenverzorging. Eerst 2 - 3 maanden pure theorie en af en toe een dagdeel stage. Daarna als 1e jaars leerling op een afdeling, met je bruine boekje. Hierin stonden alle vaardigheden die je tegen kon komen. Je liet ze 2x aftekenen door een \\\"gewone\\\" werkbegleider en de 3e keer door een leerlingen begleider. Die toetste eerst de theorie over dat onderwerp en pas daarna kwam de handtekening in je \\\"witte boekje\\\'.
Dit was zeer leerzaam, voor alle betrokkenen.
De \\\"POP\\\'s\\\" bestonden nog niet maar er werd wel degelijk eigen initiatief van de leerling verwacht, gewoon omdat je anders niet overging naar het volgende leerjaar of geen eindexamen mocht doen. Helaas past deze oude vorm niet in het \\\"nieuwe leren\\\" waarbij alle iniatieven van de leerling zelf af moeten komen, iets wat voor velen niet even makkelijk is...
Door Miranda
Geplaatst op 24 maart 2010 om 14:54
Ik ben blij dat er meer zijn die er het zelfde over denken als ik. Ik ben tweede jaars leerling nivaeu 3 BBL. Wat ik heel erg mis is inderdaad de anatomie, fysiologie en ziekteleer in de opleiding. De opleiding is heel erg gebaseerd op stappenplannen, feedback, reflectie verslagen schrijven en vergeet vooral je leerdoelen niet. Ik snap dat het een onderdeel van je opleiding moet zijn, maar het lijkt er erg op of dat alleen het belangrijkste is. Als je dan een een onderwerp op school behandelt zoals diabetischie dan wordt daar overheen gevlogen in 15 min tijd. Ik wil weten hoe het zit met de eilandjes van langerhans enz. Ik vind dit erg jammer van de opleiding, het valt me dan ook erg tegen. Ik hoop dat er wel iets aan gedaan wordt ik mis nu erg veel voor mijn gevoel.
Door leerling Vig
Geplaatst op 24 maart 2010 om 14:02
ik zit nu zelf in het derde jaar van de bbl opleiding en hoop over 3 maanden klaar te zijn. ik vind de opleiding in het algemeen ook slecht geregeld het eerste jaar doe je basiskennis op het 2de jaar doe je bijna niks voor mijn gevoel en dan in het derde jaar moet je alles tegelijk doen, het derde jaar is het drukste zeggen ze... nou het is niet alleen druk maar je bent zo gehaast om al je huiswerk op tijd af te hebben en je presentatie voor te bereiden en je differentiatie af te ronden dat je in de praktijk op dat moment eigenlijk tekort schiet. tenminste ik spreek voor mezelf als ik zeg dat ik me in de praktijk slecht kan concentreren en mee kan denken om de zorg te verbeteren. als mijn opleiding klaar is wil ik verder voor verpleegkundige, maar ik ga eerst een jaar gewoon werken om ervaring op te doen en ik wil me nog gaan verdiepen in de ziektebeelden en de medicatie. want ik vind dat ik daar nu echt nog niet voldoende over heb geleerd!!!
Door zorg
Geplaatst op 24 maart 2010 om 07:11
het klopt dat afgestudeerden minder kennis hebben.leerlingen en stagiares vinden het interesant dat ze handelingen mogen doen maar de theorie kennen ze dan nog niet. m.n medicijnen delen ze werken de theorie keurig uit ze delen ze uit en kijken niet verder er moet dan ook gekeken worden als je iemande plas tabl geeft of die dan ook wel voldoende drinkt, of bloedruk med dat je dan ook controles moet doen om de bloeddruk in de gaten moet houden enz.je leert pas inde praktijk elke dag opnieuw. en wat ook jammer is kennis van dementie is al helemaal een ondergeschoven kindje, als ik hoor hoe collega,s omgaan met die mensen is schrikbarend misschien dat er daar meer aandacht aan geschonken kan worden. ook de scholen moeten meer inspelen op de problematiek van de werkvloer, hoe kan een lleerling stagiare omgaan met de werkdruk,. bij vele mis ik het inzicht in de werkzaamheden.
Door antje
Geplaatst op 23 maart 2010 om 22:51
vier jaar geleden ben ik afgestudeerd voor verpleegkundige. de opleiding was een echt schandaal. anatomie en pathologie waren niet verplicht. we hadden n.l al niv. 3 en er werd verwacht dat we allemaal al kenden. ik heb wel de lessen gevolgd en met goed gevolg examen afgelegd, maar er waren klasgenoten die er geen examen in hebben gedaan, omdat ze het niet kenden. les kregen we ook bijna niet, alleen maar opdrachten die je zo van internet kon halen. dit kon je net zo goed door een ander laten doen. soms kregen we regelmatig een video van een medisch t.v programma voorgeschoteld. de lesgeefster moest even weg, na een uur kwam ze dan terug met de vraag of we nog vragen hadden. ja, over de opdracht, ja, vlug dan want ik moet nog weg, kreeg je dan als antwoord. voor 2 uur moesten sommigen best een eind rijden en dan te weten dat mijn werkgever veel voor de opleiding moest betalen. op het eind van de opleiding kregen we een mondelinge evaluatie wat we van de opleiding vonden, hoe kan je dan eerlijk antwoorden terwijl je eindopdracht nog beoordeelt moet worden? nu ben ik leerlingen begeleidster. bijna iedere week doe ik dan een gesprek van plusminus 1.5 uur om de theorie bij te spijkeren. het kost mij heel veel energie, maar ik wil volwaardige collega's hebben.
Door Nurse
Geplaatst op 23 maart 2010 om 20:40
De omleidingsinstituten zullen eens een keer goed moeten bedenken hoe en wat ze wanneer gaan aanbieden aan hun leerlingen. het is van de zotte dat leerlingen bijv. wel insuline mogen prikken maar nog geen bloedsuikers mogen doen omdat "ze de theorie erover pas in het volgende leerjaar krijgen". Sluit het allemaal lekker aan op elkaar. Leerlingen kunnen op zo een manier dan wel leuk die spuit hanteren maar leren geen verband te leggen tussen het controleren van bloedsuikers en aan de hand van die waardes het injecteren van de juiste hoeveelheid insulines. Laat staan dat ze dan uberhaupt de theorie over diabetes, hypo's en hypers enz. erbij leren. Leerlinen komen met de meest prachtige leerplannen aan, die bordevol competenties staan maar absoluut niet aansluiten bij de stageplaats of de doelgroep. Laat niet alleen de leerling bepalen wat ze willen leren, maar stuur ze meer richtng de stageplaats!
Door Annette
Geplaatst op 23 maart 2010 om 18:24
Ik heb zelf mijn diploma vzIG. Heb dit via de BOL variant gedaan. Heb tijdens deze opleiding verschillende stage weken gehad van 10 weken...afwisselend kun je theorie in de praktijk uitvoeren!!erg goed dat dit kan tijdens stages. Nu op mijn werk kom ik regelmatig verpleegtechnische handelingen tegen, die ik dan ook regelmatig uitvoer. Zelf vind ik je moet ervaring opdoen in de praktijk. De docenten die ik gehad heb kwamen uit de praktijk maar stonden dan al een aantal jaren voor de klas. Dan verouderd ook hun ervaringen!!
Door Lisette
Geplaatst op 23 maart 2010 om 18:02
Ik ben het helemaal met Francien eens. Ik heb les van docenten die echt niet wisten wat ze moesten doen. Ze zeiden zelf ook dat zij er geen verstand van hadden maar dat zij het moesten doen van het bestuur. De meesten lazen gewoon voor uit de boeken. Dus niet zo gek dat de nieuwe gediplomeerden weinig kennis hebben. Ik wist ook niets toen die van die school kwam.
Door Francien
Geplaatst op 23 maart 2010 om 17:53
Ik begrijp het wel! Ik ben docent verpleegkunde, ik ben de enige docent op school die verstand heeft van verpleegkunde. De overige docenten zijn Pabo mensen en kookjuffrouwen van de vroegere huishoudschool. Het is een grof schandaal wat er in de ROC's gebeurd.
De inspectie weet het al jaren, er is tot nu toe nog geen actie op ondernomen
Er horen ervaren verpleegkundigen voor de klas te staan!!!
Door laura
Geplaatst op 23 maart 2010 om 17:41
Helemaal mee eens, ik heb mij Vig diploma, maar doe er niks mee, alle verpleegkundige handelingen die ik vorig jaar heb geleerd , breng ik nooit in de praktijk uit.
Laten ze er idd iets aan doen, want wat heb je er aan als je een papiertje hebt, maar je de handelingen nooit doet, zo wordt je onzeker en raaak je ook nog eens je bevoegdheid kwijt.
Door Marij
Geplaatst op 23 maart 2010 om 17:35
Het kennis niveau is inderdaad de laatste jaren achteruit gehold. Ik ben praktijkopleider op een leerafdeling. Ik denk dat het competentie gericht opleiden ook een reden is, waardoor veel studenten het vak leren door "een kunstje te laten zien". Er is maar weinig leergierigheid meer, om zichzelf te verdiepen in theoretische achtergronden aangezien het niet getoetst wordt zoals een aantal jaren geleden het geval was. Ondertussen hebben wij op de leerafdeling in de vrije ruimte die de opleiding biedt, een toetsing ingevoerd waarin kennis van ziektebeelden en medicatie door ons afgenomen wordt. Ik vind dit eigenlijk de taak van de opleidingsinstituten, maar zo kunnen we in ieder geval een klein gedeelte van de studenten bereiken die elk jaar afstuderen.
Door hennie
Geplaatst op 23 maart 2010 om 17:17
Ook ik heb de afgelopen jaren het kennis niveau zien dalen bij de stagaire's die wij op het werk krijgen. En dat op elk niveau! Dus niveau 2,3,4 en 5. Ik ben begeleider op een leerafdeling dus veel ervaring. Het afstudeer niveau is erg laag en de kennis soms nihil van sommige ROC's. Ik maak mij erg veel zorgen als ik eens in ziekenhuis zou komen te liggen. Moet er niet aan denken......
Door lady_mjfa
Geplaatst op 23 maart 2010 om 15:43
Heel logisch eigenlijk, vooral als je BOL'er bent en dus ver van de praktijk staat. Ik heb zelf een hoop onzekere BOL'ers zien langskomen die nou ineens iemand moeten wassen. Dat is voor hun al een hele karwei. Het is wat anders dan een pop. Laat staan als je bepaalde handelingen moet verrichten die gevaarlijk kunnen zijn voor de client. Zonder een hoop praktijkervaring ben je en blijf je onzeker.
Door marion
Geplaatst op 23 maart 2010 om 15:21
Hoe kan een net afgestudeerde omgaan met een dementerende of een terminale client. Dit leer je alleen maar in de praktijk en niet op school. Ik heb al mijn opleidingen via BBL traject gevolgd en daar leer je de theorie en de praktijk in een. Het is alleen jammer dat er gewoon geen genoeg geld is voor instellingen of thuiszorgorganisaties om aankomend verzorgend personeel zo'n dergelijk contract aan te bieden. Voeg daarbij de vergrijzing van Nederland erbij en het probleeem is gewoon straks handen te kort in de zorg. Het is jammer maar helaas wel waar. Tegenwoordig moet je knokken voor een stage-plaats en er zijn er weinig die dit lukt. Als het lukt, is het via school of het stage-bureau die de beschikbare plaatsen verdeeld. Als je wat ouder bent en je wilt je laten omscholen in de zorg dan wordt het helemaal moeilijk. Mijn voorstel is dan ook: meer geld naar de zorg toe zodat het personeel goed kan worden opgeleid in de praktijk en 1 dag in de week naar school voor de theoretische kennis en te oefenen in het skills.
Door Paula
Geplaatst op 23 maart 2010 om 15:13
Helemaal mee eens! Als praktijkopleider merk en hoor ik dat bijna dagelijks. Door onvoldoende kennis van anatomie en pathologie kunnen studenten vaak geen logische verbanden leggen. Onvoldoende kennis is van anatomie en pathologie is volgens mij niet het enige probleem, ook geven de studenten aan dat veel docenten erg ver van de dagelijkse praktijk afstaan. Bovendien willen studenten meer klassikaal les krijgen. Ik heb dit alles ook al eens aangekaart bij een opleidingsinstituut maar zij zeggen zich aan de landelijke opleidingseisen en exameneisen te houden. Wel erkennen zij het probleem.
Ik ben blij dat er zoveel studenten zijn die nu aan de bel trekken. Het getuigd van gedrevenheid, super!! Er is nog een lange weg te gaan, maar door het orde te stellen is er een begin gemaakt. Ik doe mee!